Oprichtingsdatum
Stichting Johans is op 17 juli 2013 bij notariële akte opgericht door het echtpaar Johan en Ans Wagenmakers.
Doel
De stichting heeft als doel het (doen) verzorgen van een zinvolle dag- en/of vrijetijdsbesteding voor mensen met een beperking, en het verrichten van al wat hiermee verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn. De stichting tracht haar doel onder meer te bereiken door het exploiteren van een winkel in het centrum van Oud Gastel, in combinatie met deze webshop, onder de naam Martwienkel. In welke winkel mensen met een beperking (onder begeleiding) producten verkopen. Deze producten worden grotendeels door deze mensen bedacht, ontworpen en (onder begeleiding) gemaakt. Tevens worden er in de winkel heel veel tweedehands artikelen verkocht. Deze worden door mensen met een beperking (onder begeleiding) uitgezocht, gesorteerd en in de winkel uitgestald. Verder bestaan de werkzaamheden uit schoonmaken, kassadienst, catering, klanten te woord staan en helpen, knutselen enzovoorts. Op deze manier maken ze volledig deel uit van de samenleving. Participatie in optima forma!
Contactgegevens
Stichting Johans
Markt 5
4751 HR Oud Gastel
telefoon: 0165-760088
internet: www.martwienkel.nl
email: info@martwienkel.nl
KVK: 58393609
IBAN: NL06RBRB0845054031
BIC: RBRBNL21
BTW: 8530.19939.B.01
Bestuurssamenstelling
Voorzitter: J.J.M. Wagenmakers
Secretaris/penningmeester: J.C.G. Wagenmakers-van der Lint
Lid: M.J.C. van den Diepstraten-Wagenmakers
Beloning
De stichting beoogt het algemeen nut en heeft geen winstoogmerk. De bestuurders zullen derhalve nooit een beloning voor hun werkzaamheden ontvangen. Een eventueel batig saldo wordt besteed aan dit project of komt ten behoeve van een algemeen nut beogende instelling met een soortgelijke doelstelling.
Nadere kennismaking
Op 15 november 2013 is de Martwienkel in Oud Gastel geopend. Dit is een concept waarbij dagbesteding voor mensen met een beperking gecombineerd wordt met een winkel waar, naast heel veel tweedehands goederen, veelal eigen gemaakte (cadeau-)artikelen verkocht worden.
“In de zomer van 2013 liepen we over de braderie en keken eens in het lege, al een tijdje te huur staande, winkelpand van The Read Shop aan de Markt naar binnen,” vertellen eigenaren Ans en Johan Wagenmakers. “Wie gaat er nu in deze tijd nog een winkel beginnen en zo ja wat zou je er dan kunnen of willen verkopen,” zeiden ze tegen elkaar. Omdat Ans en Johan samen een dochter met een licht verstandelijke beperking hebben en wisten dat er op haar toenmalige dagbesteding in Halsteren de mooiste artikelen gemaakt werden, maar er geen goed verkooppunt was, kwamen ze op het idee om deze spullen te gaan verkopen en dat door mensen met een beperking zélf te laten doen. “Omdat het winkeloppervlak te groot was zijn we dit gaan combineren met de inname en verkoop van leuke en goede tweedehands goederen,” legt Johan verder uit.
Houten producten
“Het unieke van dit concept is de combinatie tussen dagbesteding en winkel, waarbij onze medewerkers met een beperking volwaardig onderdeel uitmaken van het gehele team wat verder bestaat uit personeel, begeleiding en vrijwilligers,” gaat Johan verder. “Dit is participeren in optima forma. Ze kunnen vaak veel meer dan wij denken. Wij halen eruit wat erin zit.” Bij de Martwienkel en op een tweetal andere locaties worden door de medewerkers de meest originele (cadeau-)artikelen gemaakt, waarbij producten van zowel steiger,- als sloophout een hoge vlucht genomen hebben. “Denk daarbij aan bijvoorbeeld tekstborden, serveerplanken, vogelhuisjes, kapstokken en dienbladen. Maar ook relatiegeschenken en kerstpakketten behoren tot onze mogelijkheden,” legt Johan verder uit.
Huiskamer
De Martwienkel profileert zich tevens meer en meer als ‘de huiskamer’ van het dorp. Mensen zijn altijd welkom voor zomaar een praatje en voor een gratis bakje koffie of thee. Wekelijks komen een viertal kinderen van de basisscholen samen met de medewerkers knutselen. Tevens biedt de Martwienkel extra service aan door zaken zoals de verkoop van entreekaarten voor evenementen, toeristisch informatiebord, DHL pakketdienst en sinds kort samenwerking met schoenreparatie Paul de Wit. Door de Ondernemerskring Halderberge is de Martwienkel onlangs zelfs genomineerd als een van de drie best startende ondernemingen!
Voldoening
“Dit project geeft ons veel voldoening,” zeggen Ans en Johan tenslotte. “De betrokkenheid van het gehele team is erg groot. Wij nodigen daarom iedereen van harte uit om zeker eens een kijkje te komen nemen in onze winkel. Stap gewoon over de drempel, kom kennis maken. Bovendien is er tussen de vele leuke spulletjes altijd wel iets te vinden wat men kan gebruiken of nodig heeft.”
Activiteiten
Een breed skala aan activiteiten zijn inmiddels bereikt of staan nog gepland.
Binnen de dagbesteding wordt gewerkt aan persoonlijke doelstellingen, worden er begeleidingsplannen geschreven en wordt nauwgezet bijgehouden hoe het welbevinden - zowel lichamelijk als geestelijk - van de 'cliënten' is. Dagelijks wordt dit door middel van gesprekken, intensieve begeleiding, terugkoppeling en feedback in kaart gebracht. Er wordt een dagelijkse structuur aangebracht, zodat de werkzaamheden overzichtelijk en gevarieerd zijn. Elke cliënt kan zich daardoor op zijn of haar eigen manier ontwikkelen. Deze structuur wordt uiteraard vaak onderbroken door klanten en gebeurtenissen in de winkel. Dat schakelen tussen verschillende taken en bezigheden is nog steeds het moeilijkste voor ze, maar hoort wel bij het 'werkzame' leven!
Als Martwienkel hebben we de afgelopen jaar al veel bereikt. Zeker in het kader van ontlasten van het milieu, leefbaarheid, samenwerking met derden en participeren in de samenleving.
Voorbeelden van deze activiteiten zijn:
- samenwerking met kringlopers, bedrijven, andere dagbestedingen en kleinschalige 'goede doel' projecten.
- inzamelen van kleding, electronica, kabels, boeken en dergelijke. Dit aanbieden aan grotere inzamelbedrijven. Ontlast het milieu en brengt geld op voor ons project.
- van pallet,- en sloophout maken we nieuwe producten.
- meedoen aan tal van evenementen, activiteiten in het dorp zoals: carnaval, braderie, sinterklaasintocht, kerstmarkt.
- organiseren van workshops voor leerlingen van de basisscholen. Elke week een uurtje gezamenlijk knutselen in de winkel. Begrip en wederzijds respect kweken.
- het bijhouden van een achttiental gemeentelijke toeristische informatiepanelen. Elke laatste vrijdag van de maand op diverse locaties folders vervangen, aanvullen en herschikken.
- een pakketdienst (voor DHL) erbij genomen.
- een schoenenreparatiedienst (de Wit) erbij genomen.
- verkoop van entreekaarten voor andere, plaatselijke evenementen.
- gratis koffie/thee en een praatje aan de grote knutseltafel is geen probleem
Beleidsplan
Voorwoord
Dit is het beleidsplan van Stichting Johans.
De Stichting is bij notariële acte opgericht op 17 juli 2013 en gevestigd in Oud Gastel (N-Br.)
Aanleiding voor het ontstaan en de oprichting van de Stichting is gelegen in het feit dat wij, via onze dochter Astrid die zelf verstandelijk beperkt is, op de hoogte zijn van het schrijnend tekort aan ‘werkplekken’ voor mensen met een beperking. Velen gaan naar dagbestedingen die vaak verbonden zijn aan een zorginstelling zelf, waardoor deze mensen niet of nauwelijks deel uitmaken van de maatschappij. Dat kan en moet anders vinden wij. Wij zochten naar een concept waarbij juist mensen met een beperking centraal staan en met behulp van personeel, begeleiding en vrijwilligers, geheel zelfstandig werkzaamheden kunnen verrichten. Daardoor maken ze een wezenlijk onderdeel uit van onze samenleving en kunnen ze hun capaciteiten ten volle benutten.
In juni 2013 zagen wij in ons dorp een winkelpand te huur staan. Deze locatie, midden in het centrum, was ideaal om onze plannen uit te voeren. Mensen met een (verstandelijke) beperking vinden hier een zinvolle dagbesteding. Ze verkopen er allerlei producten die ze zelf ter plekke of elders maken. Aangevuld met goede en bruikbare tweedehands artikelen was de ideale combinatie snel gevonden en is het concept verder uitgewerkt.
Na een zéér grondige verbouwing, en aanpassing aan de eisen die gesteld worden aan het laten functioneren van mensen met een beperking, is de Martwienkel op vrijdag 15 november 2013 officieel geopend.
In dit beleidsplan geven we inzicht in de totstandkoming van het winkelconcept, de missie, visie en doelstelling, de activiteiten, de financiën et cetera.
Ans en Johan Wagenmakers
Mariëlle van den Diepstraten
Bestuur Stichting Johans.
1. Missie, visie en doelstellingen
- Ontstaan
Onze jongste dochter Astrid is al vanaf haar geboorte verstandelijk beperkt. Daardoor hebben we al vele jaren diverse contacten binnen de ‘gehandicaptenwereld’. Uit ervaring weten we dat er ontzettend behoefte is aan een nuttige en zinvolle dagbesteding voor deze mensen. De zorg-instellingen die deze taken hebben, hebben het door de economische situatie en allerlei bezuinigingsmaatregelen van de overheid steeds lastiger.
Met deze kennis in ons achterhoofd en het feit dat we regelmatige bezoekers zijn van kringloopwinkels, rommelmarkten en dergelijke, zagen we medio 2013 een behoorlijk groot winkelpand in het centrum van ons dorp te huur staan. “ Wat zouden we daar mee kunnen doen?”, vroegen we onszelf af. “Als we daar nou eens mensen met een beperking te werk stellen. Dan kunnen ze in hun ‘eigen’ winkel hun ‘zelfgemaakte’ producten, aangevuld met goede en bruikbare tweedehands artikelen verkopen.”
Het concept was geboren. Dan komt de fase van onderzoek naar de mogelijkheden om het ook daadwerkelijk uit te voeren: financieel, huurvoorwaarden, samenwerking zoeken met een zorginstellingen, overleg met allerlei instanties en dergelijke. Het enthousiasme dat we overal ontvingen, bij het uitweiden over onze plannen, was dermate groot dat we al vrij snel besloten om het ‘gewoon’ te doen.
Hoewel we vrijwel alles hebben gefinancierd uit eigen middelen, hebben we er toch voor gekozen om een stichting op te richten. Dit is de beste manier om de ideële bedoelingen te benadrukken en naar de toekomst toe een mogelijkheid om het beheer straks gemakkelijk aan anderen over te dragen. Het door ons ingebrachte geld moet dan ook gezien worden als een soort renteloze lening, dat zelfs niet per se hoeft te worden terugbetaald. De eerstkomende jaren willen wij als bestuurders echter wel heel nauw betrokken blijven bij het verwezenlijken en verder uitbouwen van deze ‘droom’. De winkel en dagbesteding is gelegen aan de Markt. Markt en winkel zijn allebei woorden voor een plaats waar allerlei spullen te koop zijn. In het Gastels dialect spreken we van mart en wienkel. Samengevoegd dus Martwienkel. Omdat Mart ook een jongensnaam is konden we bovendien op deze manier Mart creëren en letterlijk als ‘uithangbord’ van onze winkel laten dienen.
Omdat we als bestuur wel betrokken zijn en blijven, maar van de Martwienkel niet de dagelijkse leiding in handen willen hebben, hebben we in een zeer vroeg stadium al twee vrouwelijke personeelsleden aangenomen. Daardoor konden we vanuit een leeg en enigszins onderkomen winkelpand, gezamenlijk binnen 5 maanden het gehele traject doorlopen wat nodig is om uiteindelijk de deuren te kunnen openen.
- Missie en visie
Wij zijn maatschappelijk en sociaal betrokken mensen en willen op deze manier ons steentje bijdragen aan het participeren van mensen met een beperking in onze samenleving. De tijd van ‘pappen en nat houden’ en ‘pamperen’ in allerlei sociale instellingen is voorbij. Mensen met een beperking kunnen vele malen meer dan menigeen denkt. Als ze maar een ‘podium’ hebben waarop ze hun ‘kunsten’ mogen en kunnen vertonen. Wij hebben dat voor deze doelgroep gevonden. Door verschillende werkzaamheden in en rondom de winkel kan iedere cliënt naar haar of zijn mogelijkheden, meewerken aan het welslagen van dit ‘project’. Wij denken dan ook in werk en veel minder aan geld verdienen. Geld is uiteraard nodig om de maandelijkse onkosten (personeel, energie, huur etc.) te betalen. En op termijn zou het fijn zijn om wat over te houden, om andere leuke activiteiten voor deze medewerkers van te kunnen bekostigen. Maar geld is voor ons niet zaligmakend, dan hadden we het op voorhand wel ergens anders aan besteed.
De mensen met een beperking werken in hun ‘eigen’ winkel in het centrum van het dorp. Daardoor hebben ze dagelijks veel contacten en integreren ze moeiteloos in de gemeenschap. Niet alleen in de winkel en het magazijn maken ze zelf allerlei producten en cadeau-artikelen, maar ook op diverse andere locaties waar wij mee samenwerken. Dit maakt dat niet alleen in de winkel, maar ook daarbuiten cliënten actief zijn in het bedenken, maken en produceren van goederen die ook daadwerkelijk verkocht worden!
Door het tevens innemen en verkopen van een groot aantal tweedehands goederen levert de Martwienkel ook een bijdrage aan het ‘consuminderen’ en worden mensen milieubewuster en kopen ze ook daadwerkelijk meer en meer tweedehands artikelen i.p.v. klakkeloos weg te gooien om telkens dure, nieuwe spullen aan te schaffen. We merken nu al dat de ‘schaamte’ om tweedehands spullen te kopen voorbij is en dat het zelfs trendy gaat worden.
- Doelstellingen
De belangrijkste doelstelling van de Stichting Johans is: ‘te zorgen voor een zinvolle dag-en vrijetijdsbesteding voor mensen met een beperking, die op een normale wijze niet aan het arbeidsproces deel kunnen nemen.’
Dit tracht de Stichting voornamelijk te bereiken door het exploiteren van een winkel/webshop onder de naam ‘de Martwienkel’.
Deze winkel, te vinden in het centrum van Oud Gastel, is als volgt ingedeeld:
winkel incl. ‘creatieve hoek’ : ca. 135 m2
kantoor : ca. 6 m2
kantine : ca. 20 m2
aangepaste toiletgroep : ca. 6 m2
bulkmagazijn : ca. 22 m2
houtafdeling : ca. 15 m2
garage/berging/werkhoek : ca. 25 m2
* Hoe is de situatie de komende jaren?
Het huidige huurcontract loopt eind 2018 af. Dat geeft ons nog de tijd om de huidige formule verder uit te bouwen. Voornaamste doel is om mettertijd geheel ‘selfsupporting’ te zijn. Stichting Johans heeft zich garant gesteld om de tekorten in elk geval tot en met 2018 aan te vullen. Met andere woorden tot dan zijn de cliënten min of meer verzekerd van een werkplek. Blijkt na deze periode dat het financieel onmogelijk is om nog langer door te gaan, dan zijn we genoodzaakt om wellicht te stoppen of andere mogelijkheden/opties te bekijken. Blijkt echter dat het concept nog steeds (redelijk) succesvol is, dan lichten we de eenzijdige optie in het huurcontract en gaan we door tot eind 2023. Dan komen we in een situatie dat de verhuurder het contract - met wederzijdse goedkeuring - op kan zeggen of dat Stichting Johans de optie tot koop van het gehele pand, inclusief woonruimtes boven en tuin, in overweging neemt.
2. Wat hebben we tot op heden bereikt?
- oprichting van Stichting Johans op 17 juli 2013.
- inschrijving Kamer van Koophandel op 18 juli 2013.
- huur van winkelpand Markt 5 te Oud Gastel , voor minimaal 10 jaar (contract 5 jaar, eenzijdige optie voor nog eens 5 jaar), ingaande 1 augustus 2013.
- optie tot koop van winkelpand, inclusief woonruimtes boven en tuin.
- aannemen van twee personeelsleden, een voor begeleiding van de mensen met een beperking en een voor hoofdzakelijk het winkelgedeelte
- in totaal zijn verder een tiental vrijwilligers nauw betrokken bij de werkzaamheden, begeleiding en het leveren van hand,- en spandiensten.
- inlevering van tweedehands goederen elke zaterdagochtend tussen 10:00 - 12:00.
- samenwerking met andere zorginstellingen en kleinschalige projecten.
- samenwerking met kringlopers in de nabije omgeving.
- workshops geven aan leerlingen van de basisscholen. Onder het motto ‘we zijn allemaal anders en daarom uniek’
- per dag is er plaats voor 3-4 medewerkers met een beperking. In totaal hebben we al meer dan 10 mensen met een beperking voor korte of langere tijd begeleid.
- verbouwing en aanpassing van het winkelpand en overige ruimtes aan de benodigde eisen.
- opening van de Martwienkel op 15 november 2013.
- openen van webwinkel en facebookpagina in november 2013.
- steeds verder uitbreidend klantenbestand.
- goede naamsbekendheid.
- de huiskamer van het dorp voor gratis koffie, praatje, contacten, verkoop van kaarten voor lokale evenementen etc. ( alles kan, niks moet)
- rondbrengen van toeristische folders in de gemeente Halderberge (Martwienkel heeft dit vrijwillig op zich genomen.)
- verkoop van producten van derden zoals bijvoorbeeld kaartjes voor evenementen, artikelen voor de carnavalsstichting, boeken, handwerkjes en allerlei gadgets.
- pakketdienst van DHL
- servicepunt voor schoenreparaties
- (mede) organiseren van rommelmarkt, braderie, kerstmarkt en dergelijke
- houden van workshops en demo’s
- houden van open dagen
- mogelijkheid voor werkervaring op te doen aan scholieren en stagiaires.
- Martwienkel is een erkend leerbedrijf.
3.Werkzaamheden
- Bestuur
Het bestuur van de stichting is verantwoordelijk voor het financiële beheer, voor het controleren van de doelstelling en voor het bewaken van de juiste uitvoering van het beleid. Dit in nauwe samenwerking met de bedrijfsleiding, die de dagelijkse gang van zaken regelt. Regelmatig hebben we overleg. Niet alleen met de bedrijfsleiding maar zeker ook met de begeleiders van de cliënten, de vrijwilligers en uiteraard de cliënten zelf. Hoewel het bestuur van de stichting uit drie personen bestaat, zijn deze op dit moment niet geheel onafhankelijk van elkaar. Het ingelegde kapitaal is vrijwel 100% eigen inbreng en wordt zeker alleen maar gebruikt voor de in de statuten vastgelegde doelstelling. Daar kan men van verzekerd zijn, immers dan hadden we het geld op voorhand niet ingebracht.
- Dagbesteding/Winkel
Een detailhandel brengt diverse werkzaamheden met zich mee. Zoals gemeld, zijn de cliënten, onder begeleiding ‘verantwoordelijk’ voor:
- ontvangen en sorteren van tweedehands goederen.
- wassen, strijken en schoonmaken van tweedehands kleding.
- bedenken, ontwerpen en maken van allerlei eigen producten en cadeau-artikelen in de breedste zin van het woord.
- allerlei simpele klusjes in en om het pand, schoonmaken en schoonhouden van de winkel en de andere ruimtes.
- aanvullen en vervangen van producten in de winkel.
- prijzen van de artikelen.
- kassa- en winkelwerk.
- klanten adviseren, te woord staan, helpen.
- inpakken en verzenden van (internet)bestellingen.
- (her)inrichten van de etalage en winkel.
- zorgen voor eigen catering en aankoop noodzakelijke goederen daarvoor.
- alle verdere voorkomende werkzaamheden die nodig zijn voor het goed draaien van de winkel.
De Martwienkel biedt deze mensen dus een breed skala aan bezigheden, waarbij elke cliënt zich ten volle kan ontplooien. Per dag is er ruimte voor 3-4 mensen met een beperking die voornoemde werkzaamheden gezamenlijk verrichten. De begeleiding bestaat uit: een personeelslid van de Martwienkel, een of meerdere vrijwilligers en soms stagiaires. Het complete team van 14-16 personen zorgt er met elkaar voor dat aan de doelstelling kan worden voldaan.
De jaren 2013, 2014 en 2015 waren jaren van gewenning. Niet alleen aan elkaar en aan de winkelactiviteiten, maar zeker ook aan het concept, structuur en werkwijze.
De winkel ‘staat’ nu. We hebben een paar jaar ervaring achter de rug. Belangrijk is de komende periode de naamsbekendheid nog verder te ontwikkelen, benutten van de kansen en mogelijkheden die zich voordoen en de vele ideeën en wensen die we hebben van de grond zien te krijgen. Dit om het concept op de wat langere termijn te laten slagen.
Ideeën voor de komende jaren zijn onder meer:
- contacten blijven leggen met leveranciers die producten maken cq. leveren die passen binnen het assortiment van de Martwienkel.
- opstarten van een kunstuitleen.
- verkopen van relatiegeschenken uitbreiden.
- contacten onderhouden met (zorg)instellingen om te kijken of we elkaar kunnen versterken.
- uitbreiden van het houden van workshops e.d.
- nog meer staan op streekmarkten, braderieën, instellingen en dergelijke.
5. Gegevensoverzicht
Statutaire naam: Stichting Johans
p/a Karolinastraat 41
4751 BR Oud Gastel
Stichtingsbestuur: Voorzitter: J.J.M.Wagenmakers
Secretaris/penningmeester: J.C.G. Wagenmakers-van der Lint
Lid: M. van den Diepstraten
Bedrijfsnaam: de Martwienkel
Adres: Markt 5
Postcode: 4751 HR
Plaats: Oud Gastel
Bijzonderheid: Winkel waar mensen met een beperking een zinvolle dagbesteding hebben
Branche: cadeau-artikelen
artikelen voor dagelijks gebruik
tweedehands artikelen
Telefoonnummer: 0165-760088
Website/Webshop: www.martwienkel.nl
Emailadres: info@martwienkel.nl
Bankgegevens: IBAN: NL06RBRB084554031
BIC:RBRBNL21
Naamstelling: Stichting Johans/de Martwienkel
6. Financieel
Om de doelen van Stichting Johans - op langere termijn - te blijven realiseren en uit te bouwen is uiteraard geld nodig. Op onderstaande manier komen we op dit moment aan de benodigde financiële middelen. Daarbij opgemerkt dat we zeker in de opstartfase ook diverse bruikbare materiële zaken hebben ontvangen, die we in en rondom de winkel heel goed kunnen gebruiken (denk dan bijvoorbeeld aan tafels, stoelen, gereedschap, magazijnrekken e.d.).
Inkomsten:
startkapitaal (als ‘lening’ van het huidige bestuur van de Stichting Johans).
persoonlijke giften en bijdragen.
donaties
verkoopopbrengsten van de eigen gemaakte producten en toegeleverde tweedehands goederen
Op termijn is het streven dat alle kosten kunnen worden opgevangen door de verkopen uit de winkel, dus dat het project selfsupporting wordt.